APDM 2024: Cara Login Aplikasi Pangkalan Data Murid

APDM 2024: Cara Login Aplikasi Pangkalan Data Murid

APDM adalah sistem yang dipakai untuk memasukkan maklumat kehadiran pelajar.

Kehadiran pelajar akan di keyin secara atas talian melalui sistem APDM.

Ramai sering mengalami masalah ketika mahu login apdm, disini kami akan share cara login APDM yang betul.

Ini adalah pautan anda ke APDM.
Pautan (klik): Laman Rasmi APDM

Cara login APDM

  1. Pergi ke link: https://apdm.moe.gov.my/
  2. Masukkan username dan password anda.
  3. Tekan butang masuk.
  4. Jika anda terlupa password anda, anda perlu menghubungi pentadbir sekolah untuk menetapkan semula kata laluan.
  5. Isikan maklumat kehadiran pelajar.
  6. Pengisian maklumat pelajar khas sedikit berbeza dengan pengisian maklumat umum pelajar.

Anda boleh melihat Garis Panduan Melengkapkan Maklumat Pelajar Khas (OKU) di sini.

Panduan: APDM Berkeperluan Khas.

Saya harap anda dapat menggunakan sistem apdm dan mengisi data pelajar anda.

Cara Padam data Murid dalam Sistem

Anda mahu memadam data pelajar menggunakan sistem APDM? Mari kami ajarkan tutorial bagaimana untuk melaksanakannya.

Kadangkala, pelajar perlu dialih keluar daripada senarai kelas atas pelbagai sebab seperti pelajar menukar kelas, pelajar bertukar sekolah atau pelajar berhenti atau sudah tak bersekolah lagi.

Dibawah ialah maklumat grafik tentang cara memadam data murid pada sistem Aplikasi Pangkalan Data Murid.

cara padam data murid apdm

Hendaklah diingatkan bahawa fungsi memadam pelajar tidak lagi boleh diselesaikan oleh cikgu kelas, tetapi hanya boleh disiapkan oleh pentadbir.

Oleh itu, jika anda ingin mengeluarkan pelajar, anda perlu memaklumkan pentadbir.

Semoga artikel ringkas ini membantu anda memadam maklumat pelajar di APDM.

Maklumat Pelajar tidak dipaparkan

Satu kesilapan yang sering guru hadapi semasa membuka sistem APDM ialah maklumat pelajar tidak diterbitkan mengikut bahasa yang lain dan kosong. Selain itu masalah yang sering dialami ialah apabila sistem menunjukkan mesej “Kelas belum ditetapkan”.

masalah-apdm

Bagaimana menangani masalah APDM

Berikut ialah cara bagi menangani masalah ini.

Mula-mula masukkan Portal APDM.

  1. Log masuk menggunakan kod dari sekolah anda (cth. ID Pengguna = ABC1234)
  2. Klik pada pendaftaran kelas dan cari nama kelas yang anda mahu,
  3. Klik kemas kini,
  4. Kemudian klik butang “Kemas Kini Maklumatkelas”.
  5. Jikalau isu tetap sama selepas melengkapkanĀ  langkah-langkah di atas, sila hantar e-mel terus disini -> apdm.team@moe.gov.my

Harap artikel rasmi APDM ini membantu anda menyelesaikan masalah ini.

Guru baharu mendaftar dengan APDM

Penggantian cikgu kelas yang baru tidak dapat dielakkan. Oleh itu, melalui aplikasi APDM, apabila cikgu kelas ditukar, data dalam APDM juga perlu diubah.

Dalam artikel ini, MalaysianGP akan menyediakan tutorial ringkas tentang cara mendaftar cikgu kelas baharu atau menukar cikgu kelas sediaada.

Cara menukar dan mendaftar guru kelas APDM baharu

  1. Penggantian cikgu kelas dalam web APDM hanya dapat dilakukan oleh pentadbir sistem.
  2. Setelah pentadbir log masuk ke sistem, pergi ke menu Pendaftaran Kelas.
  3. Seterusnya klik pada text “Tambah Kelas” jika kelas itu belum ada, atau pergi terus lansung di menu kelas yang berkaitan jika ia sudah wujud.
  4. Klik menu Kemas Kini.
  5. Selepas mengisi semua maklumat, anda boleh klik “Kemas kini Maklumat Kelas”
    bersedia

Diharapkan agar tutorial ringkas tentang cara daftar guru baru dalam sistem APDM atau menukar guru kelas anda ini dapat memberi maklumat kepada anda.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *