Semakan Jadual Bagi Tarikh Bayaran Pencen Tahun 2024

Semakan Jadual Bagi Tarikh Bayaran Pencen Tahun 2024

Semakan Jadual Bagi Tarikh Bayaran Pencen Tahun 2024

Jadual Tarikh Bayaran Pencen 2024 boleh disemak di portal rasmi kerajaan yang telah disediakan bagi memudahkan urusan. Berikut dikongsikan jadual untuk pesara-pesaran pencen kerajaan bagi tahun 2024.

Tarikh Bayaran

  • Januari –19.01.2024 (Jumaat)
  • Februari – 21.02.2024 (Rabu)
  • Mac – 21.03.2024 (Khamis)
  • April – 19.04.2024 (Jumaat)
  • Mei – 17.05.2024 (Jumaat)
  • Jun – 12.06.2024 (Rabu)
  • Julai – 17.07.2024 (Rabu)
  • Ogos – 21.08.2024 (Rabu)
  • September – 20.09.2024 (Jumaat)
  • Oktober – 21.10.2024 (Selasa)
  • November – 21.11.2024 (Khamis)
  • Disember – 18.12.2024 (Rabu)

Tambah tajuk (2)

JADUAL-TARIKH-BAYARAN-PENCEN-2024V1

Semakan Penyata Pencen

Bagi mereka yang ingin buat semakan atau muat turun penyata pencen, sila berbuat demikian di pautan berikut  https://apps.jpapencen.gov.my/penyatatabayar

KWAP (Kumpulan Wang Persaraan)

Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) di Malaysia menawarkan pelbagai perkhidmatan berkaitan dengan pengurusan dan pelaburan dana pencen. Berikut adalah senarai perkhidmatan yang ditawarkan oleh KWAP:

1. Pengurusan Dana Pencen:
– Menyediakan perkhidmatan pengurusan dana pencen untuk ahli-ahli yang menyertai KWAP.

2. Pelaburan dalam Pelbagai Aset:
– Melaburkan dana pencen dalam pelbagai kelas aset seperti ekuiti, bon,  hartanah, dan pelaburan alternatif.

3. Penasihat Pencen:
– Menyediakan khidmat nasihat pencen bagi memastikan pengurusan dan pelaburan dana pencen berkesan dan memenuhi matlamat jangka panjang.

4. Penyelesaian Pembayaran Pencen:
– Menyediakan penyelesaian pembayaran pencen secara berjadual kepada pencarum.

5. Analisis dan Penyelidikan Pencen:
– Menjalankan analisis dan penyelidikan berkaitan isu-isu pencen untuk memahami tren dan mencari peluang pelaburan yang optimum.

6. Sumber Pendidikan Pencen:
– Menyediakan sumber pendidikan dan maklumat untuk membantu pencarum memahami dan merancang persaraan mereka.

7. Penyertaan dalam Projek Pembangunan:
– Terlibat dalam penyertaan dan pembiayaan projek-projek pembangunan yang berpotensi memberikan pulangan kepada dana pencen.

8. Kemudahan Pengurusan Akaun:
– Menyediakan kemudahan pengurusan akaun secara atas talian dan saluran komunikasi lain bagi kemudahan pencarum.

9. Perkhidmatan Bantuan Pelanggan:
– Menyediakan perkhidmatan bantuan pelanggan untuk menjawab pertanyaan dan memberikan sokongan kepada pencarum.

Penting untuk diingat bahawa maklumat ini mungkin berubah dan disarankan untuk merujuk kepada sumber rasmi KWAP atau laman web rasmi mereka untuk maklumat terkini dan butiran lanjut.

Info & Maklumat Lanjut

Sila hubungi atau layari portal web berikut untuk maklumat lanjut :

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *